Thursday, December 19, 2013

Kursus Kahwin

Assalamualaikum

entry kali nie akan menjadikan mulut manis yien senyum sampai ketelinga..
sebab musabab nyer..yien tak percaya yang yin akan pergi ke Kursus khawen
bersama kawan2 senakal yien dulu....

yien dan kawan menjadi perhatiaan di dalam dewan tu,kerana gelak kami yang tak ingat dunia..
Amboi si penceramah 24 jam nak kenakan kami balik... tanya soalan cepumas kat kami...

Mujur kami dapat jawap


dah gatal meroyan agak nyer..
10/11/12 adalah tarikh yien menjejak kaki ke tangga 3





Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien

Wednesday, December 18, 2013

10 Janji Allah SWT Kepada Mereka Yang Ingin Berkahwin


Apabila seorang muslim baik lelaki atau wanita akan berkahwin, biasanya akan timbul pelbagai perasaan akan timbul. Ada rasa gundah, resah, risau, bimbang, termasuk juga tidak sabar menunggu datangnya si pendamping. Bahkan ketika dalam proses taaruf sekalipun masih ada juga perasaan keraguan.
Inilah khabar gembira berupa janji Allah bagi orang yang akan berkahwin. Bergembiralah wahai saudaraku…
1. “Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki yang keji, dan lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula)”. (An Nuur : 26)
Bila ingin mendapatkan jodoh yang baik, maka perbaikilah diri. Hiduplah sesuai dengan ajaran Islam dan Sunnah Nabi-Nya. Jadilah lelaki yang soleh, jadilah wanita yang solehah. Semoga Allah memberikan hanya yang baik buat kita. Amin.
2. “Dan kawinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu dan orang-orang yang layak (berkawin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin Allah akan memampukan mereka dengan kurniaNya. Dan Allah Maha Luas (Pemberian-Nya) lagi Maha Mengetahui”. (An Nuur: 32)
Sebahagian para pemuda ada yang merasa bingung dan bimbang untuk berkahwin. Salah satu sebabnya adalah kerana belum mempunyai pekerjaan. Dan yang telah mempunyai pekerjaan pun tetap ada perasaan bimbang juga. Sebahagian mereka tetap ragu nilai gajinya. Dalam fikiran mereka, “apakah gaji ini cukup untuk berkeluarga dengan gaji sekian?”.
Ayat tersebut merupakan jawapan buat mereka yang ragu untuk melangkah ke jinjang pernikahan kerana alasan ekonomi. Yang perlu ditekankan kepada para pemuda dalam masalah ini adalah kesanggupan untuk memberi nafkah, dan terus bekerja mencari nafkah memenuhi keperluan keluarga.
Allah akan menolong mereka yang menikah. Allah Maha Adil, apabila tanggungjawab para pemuda bertambah – dengan kewajipan memberi nafkah kepada isteri dan anak-anaknya, maka Allah akan memberikan rezeki yang lebih. Tidakkah kita lihat kenyataannya di masyarakat, banyak mereka yang semula miskin tidak mempunyai apa-apa ketika berkahwin, kemudian Allah memberinya rezeki yang berlimpah dan mencukupkan keperluannya?
3. “Ada tiga golongan manusia yang berhak Allah tolong mereka, iaitu seorang mujahid fi sabilillah, seorang hamba yang menebus dirinya supaya merdeka dan seorang yang menikah kerana ingin memelihara kehormatannya”. (HR. Ahmad 2: 251, Nasaiy, Tirmidzi, Ibnu Majah hadits no. 2518, dan Hakim 2: 160)
Bagi siapa sahaja yang berkahwin dengan niat menjaga kesucian dirinya, maka berhak mendapatkan pertolongan dari Allah berdasarkan penegasan Rasulullah dalam hadits ini. Dan pertolongan Allah itu pasti datang.
4. “Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNya ialah Dia menciptakan untukmu isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikan-Nya diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir”. (Ar Ruum : 21)
5. “Dan Tuhanmu berfirman : ‘Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina’ “. (Al Mu’min : 60)
Ini juga janji Allah ‘Azza wa Jalla, bila kita berdoa kepada Allah nescaya akan diperkenankan-Nya. Termasuk di dalamnya ketika kita berdoa memohon diberikan pendamping hidup yang agamanya baik, cantik, taat, dan sebagainya.
Dalam berdoa, perhatikan adab dan sebab terkabulnya doa. Diantaranya adalah ikhlas, bersungguh-sungguh, merendahkan diri, menghadap kiblat, mengangkat kedua tangan, dan lain – lain.
Perhatikan juga waktu-waktu yang mustajab dalam berdoa. Diantaranya adalah berdoa pada waktu sepertiga malam yang terakhir dimana Allah ‘Azza wa Jalla turun ke langit dunia, dan pada waktu antara azan dan iqamah,
Perhatikan juga penghalang terkabulnya doa. Diantaranya adalah makan dan minum dari sumber yang haram, dan berpakaian dari usaha yang haram serta melakukan apa yang diharamkan Allah,
Manfaat lain dari berdoa bererti kita meyakini keberadaan Allah, mengakui bahawa Allah itu tempat meminta, mengakui bahawa Allah Maha Kaya, dan mengakui bahawa Allah Maha Mendengar.
Sebahagian orangapabila jodohnya tidak kunjung datang maka mereka pergi ke dukun-dukun berharap agar jodohnya lancar. Cara seperti ini jelas dilarang oleh Islam. Perhatikan hadis-hadis berikut yang merupakan peringatan keras dari Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam:
“Barang siapa yang mendatangi peramal / dukun, lalu dia menanyakan sesuatu kepadanya, maka tidak diterima solatnya selama empat puluh malam”. (Hadis sahih riwayat Muslim (7/37) dan Ahmad).
Telah bersabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam, “Maka janganlah kamu mendatangi dukun-dukun itu.” (Sahih riwayat Muslim juz 7 hal. 35).
Telah bersabda Nabi SAW, “Sesungguhnya jampi-jampi (mantera) dan guna-guna itu adalah (hukumnya) syirik.” (Hadis sahih riwayat Abu Dawud (no. 3883), Ibnu Majah (no. 3530), Ahmad dan Hakim).
6. “Mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat“. (Al Baqarah : 153)
Mintalah tolong kepada Allah dengan sabar dan solat. Agar datang pertolongan Allah, maka kita juga harus bersabar sesuai dengan Sunnah Nabi dan terbebas dari bid’ah-bid’ah.
7. “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan, sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan”. (Alam Nasyrah : 5 – 6)
Ini juga janji Allah. Mungkin terasa bagi kita jodoh yang dinanti tidak kunjung datang. Segalanya terasa sulit. Tetapi kita harus tetap berbaik sangka kepada Allah dan yakinlah bahawa sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Allah sendiri yang menegaskan dua kali dalam Surat Alam Nasyrah.
8. “Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”. (Muhammad : 7)
Agar Allah menolong kita, maka kita tolong agama Allah. Baik dengan berinfak di jalan-Nya, membantu penyebaran dakwah Islam dengan penyebaran buletin atau buku-buku Islam, membantu penyelenggaraan pengajian, dan sebagainya. Dengan itu semoga Allah menolong kita.
9. “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha Kuat lagi Maha Perkasa”. (Al Hajj : 40)
10. “Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat”. (Al Baqarah : 214)
Itulah janji Allah. Dan Allah tidak akan menyalahi janjinya. Kalaupun Allah tidak / belum mengabulkan doa kita, tentu ada hikmah dan kasih sayang Allah yang lebih besar buat kita. Kita harus berbaik sangka kepada Allah. Inilah keyakinan yang harus ada pada setiap muslim.
Jadi, kenapa ragu – ragu dengan janji Allah?
copy Sini




Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien

Monday, December 9, 2013

Tahniah Wanie Engaged

Assalamualaikum..

8 DISEMBER 2013, gelar nyer seorang sahabat sy sebagai tunang orang..
Tahniah beb.. suprise sangat kau kan... Bajet nak risik jerk..last2 melekat bertunang terus..hehehe

ini lah kawan sy yang paling hot gedix nyer..he3x..
Die juga mengajar aku tips2 ngorat laki,
Cara gelak sekuat hati, cara gaduh dengan orang..hahaha

Saya gelar kan dier kak yong sebab dier samseng n lebih tua setahun 7 bulan ngn sy..
kalau dengan dier nie, cakap tak sah kalau tak buat orang menangis air mata darah..
tapi bila nasihat kan orang ,rasa nak peluk jerk ..nangis kat bahu,,, :)

ini pasangan adik beradik yang senget..huhu,,, sebelah wani tu adik nya.. (Sebaya ngn saya)
tapi dah ada Anak umur setahun..pergh gelojoh kau jah, dah kawen dulu..(langkah bendul) =p
kalau nak cita pasal adik dier..tak muat blog ak nie..(syok kenal kau jah) hehehe


Jangan percaya dengan keayuan masing2..
Masing2 mulut macam Parang tajam..
Tiga2 Orang melaka lah katakan..

Tahniah wani cyg..pui..hheehhe
Jangan cuci mata lagi tau....hahahaha



Happy yang tak terkata bila dapat bekerjasama
membuat persediaan majlis tunang kawan nie..

Time saya tunang seriously tak rasa  pun saat bertungkus lumus 
menyiap kan majlis pertunangan sendiri..

Bangun2 jerk semua dah siap ada..
Pelamin pun pagi tu baru nampak.. 

Wanie dan Afiq(si tunang)

Kami memang selalu dapat laki yang tinggi galah nie
sbb kami kecil cemeot....hehehehe




Semoga hubungan korang kekal hingga ke jinjing pelamin..
Bahagia selalu yerh kak long...
Barakallah... :)

Majlis Tunang Saya Klik SINI

Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien

Monday, December 2, 2013

Cameron Highland

Assalamualaikum.

Berabad dah tak bercinta dengan Blog nie..
So demi untuk menyimpan kenangan,
sy menggigih kan diri untuk update blog ini..
kat mane lagi nak simpan kenangn kalau bkn dkt Minat Main Mata nie he3x.. =)


Kali ini kenangan yin adalah menceritakan tentang
pengalaman yin di Cameron...
Acuatly yin ni mmg sukar dapat lampu hijau  dari mama nak bercuti dengan kawan2
Alhamdulilah mood mama baik...dapat lah yin rasa bercuti ngn kawan2
Mana tak nyer.. 10 org datang pujuk mama yien kat umah..
minta izin bawa yien pergi lah konon..hehehe 


Tempat berkumpul

Di setiap perjalanan tu..banyak benar Drama suprise..ala2 sweet gitu..puii..hehehe
Mula2 suprise kek konon..lalalala


Perjalanan ku penuh semangat...Tq Ain Syafiqah kerana menceriakan 
keadaan dengan petikan gitar mu di dalam kereta..... huhuhu..
teriak karoke kami di dalam kereta... (^_^)


Tempat pertama yang kami singgah di TEH BOH... 
depan tandas pun sempat snap pic..hehehhe


Bila cinta kini
Tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini
Hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu

Feeling Lagenda Budak Setan
(tempat lakonan jerk) :)




Perjalanan kedua yin di Taman STRAWBERY....
Sejuk2 pun Aiskrim yang dicapai nyer.... 
Ais krim strawbery murah tau.... RM5 jerk... kalau di charge RM15 pun yien beli lorh
sedap bangatttttttttttttt.....



Perjalanan ketiga yin taman rama-rama... acuatly tak berbaloi pun RM5
untuk masuk ke dalam taman rama-rama nie... sebab macam tak terjaga jerk..huhu
So untuk berbaloi kan kami yang dah bayar RM5 nie....snap lah pic gila2..

HARI KEDUA DI CAMERON



Pagi2 cari makan dulu....

Bila sejuk memang mata jadi sepet erk..huhuhu
Dalam kul 6 pg dah bangun..excited lah katakn...
Tapi tgk kiri kanan..masih membutaaaaaaaaaaaa...
stresss yin punya lah excited..huhu


Tempat pertama tuju Pokok Cactus..
Acuatly perancang dah bertukar, kami tak berkesempatan nak ke Taman Ros
di sebabakan kesesakkan lalu lintas kerana cuti sekolah.. kami terpaksa u-turn..
So tempat pertama yang kami nampak pokok cactus


Kawan saya kata Bunga cinta adalah bunga Cactus.. Bukan bunga Ros.
So lepas nie beli Cactus lah banyak2 yerh :)


Sini tempat cendawan.. Di sebabkan cendawan nyer sedikit berbau
So tak berani lah nak snap pic dengan cendawan..huhu


Ini laluan untuk kami pulang... Singgah tempat TEA HOUSE....
singgah minum teh sejuk2 nie..tapi kami tak minum..excited tgk ladang teh..cantikk
masing2 ap lagi keluar kan Camera lah..


Sejuk mata memandang kehijaun teh nie.. rasa nak bina rumah kat tengah ladang teh.. :)




Dalam perjalanan turun dari Cameron tu memang masing2 dah terlelap
sampai driver kena syok sendiri menyanyi kuat..
So mengelakkan dari terus terlelap... Kami pun singgah lah lata Iskandar...

Best rupanya bercuti nie.. dah tua2 baru dapat rasa bercuti.. (^_^)



Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien

Monday, October 14, 2013

Takziah Buat Temanku

Assalamualaikum..

Salam takziah buat teman ku M.N.H yang baru sahaja kehilangan ibu yang tercinta..
Jam 8.45pm 14/10/2013.. Akibat sakit belakang, Di hospital besar ipoh..

Wahai teman, besar sungguh dugaan yang kamu hadapi di malam hari 
sedang umat islam sedang meraikan hari raya aidiladha..

Wahai teman ku harap engkau tabah menghadapi dugaan ini dengan penuh tabah ..,
Semoga di mudahkan urusan awak sekeluarga InsyAllah

Banyakkan lah berdoa,sesungguhnya doa dari anak yang soleh
 adalah satu peninggalan untuk ibu kamu..
Ini Semua dari Allah ,
Pada dier kita datang dan pada dier juga kita pergi..

Allah lebih menyayangi mama kamu… 
Semoga mama kamu di tempat kan di kalangan orang2 yang beriman..
Amin ya rabaalamin…

"Allahumma yassir wala tu'assir. Rabbi tammim bilkhoir.Birokhmatikaya Arhamarrohimim."
Ya Tuhan, permudahkanlah urusanku,permudahkanlah jangan di sulitkan"






Al-Fatihah..

Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien

Tuesday, September 3, 2013

Merancang Majlis Perkahwinan


Untuk memudahkan bakal pengantin membuat persiapan majlis perkahwinan mereka, perlulah ada perancangan yang teliti &rapi agar majlis dapat berlangsung dengan lancar.


12 BULAN SEBELUM
  • Berbincang dengan tunang serta keluarga kedua-dua pihak berkenaan tarikh &waktu bernikah
  • Mengatur bajet yang diperlukan samada rendah, sederhana atau mewah
  • Meneliti lokasi majlis samada akan dilakukan di hotel, dewan atau rumah
  • Merancang jamuan yang perlu dihidangkan kepada tetamu samada berhidang atau buffet

11 BULAN SEBELUM
  • Menetapkan tarikh nikah, kahwin & bertandang seperti dipersetujui oleh kedua-dua pihak
  • Mengikuti kursus kahwin bersama pasangan
  • Mengintai-intai pakaian perkahwinan
  • Membeli barangan hantaran seperti kasut, beg tangan, minyak wangi, baju dll.

10 BULAN SEBELUM
  • Memilih pengapit dari kalangan rakan atau saudara-mara
  • Merancang warna tema untuk keseluruhan majlis
  • Mencari beberapa lokasi & tarikh majlis perkahwinan anda yang sesuai dengan bajet

9 BULAN SEBELUM
  • Mengumpul nama-nama tetamu
  • Pilih katering atau masak sendiri. Perkara ini perlu dilakukan lebih awal untuk mengelakkan kesulitan di masa akan datang
  • Pilih jurufoto dan juruvideo

8 BULAN SEBELUM
  • Menempah lokasi dan tarikh majlis (khusus untuk dewan atau hotel)
  • Menetapkan jumlah tetamu yang akan hadir
  • Menyelesaikan segala temujanji dengan doktor

7 BULAN SEBELUM
  • Menentukan pakaian perkahwinan dan aksesori
  • Menentukan pakaian untuk semua pengiring pengantin
  • Memilih jurusolek

6 BULAN SEBELUM
  • Mula menempah kad perkahwinan
  • Menghubungi kadi dan Pejabat Agama Islam
  • Menjalani ujian darah/HIV jika diperlukan

5 BULAN SEBELUM
  • Menyelesaikan semua urusan persandingan (bayar deposit, fitting pakaian)
  • Pilih dan tentukan semua kelengkapan perkahwinan (undangan, kek pengantin, bunga pegang, penghias majlis)
  • Menempah cenderahari untuk tetamu atau buat sendiri.

4 BULAN SEBELUM
  • Pilih cincin perkahwinan
  • Menyiapkan gubahan hantaran (samada membuat sendiri atau menempah)

3 BULAN SEBELUM
  • Memastikan kelengkapan PA sistem lengkap seperti DJ, iringan lagu, kompang dan sebagainya
  • Mengaturkan penginapan bagi saudara & rakan terdekat yang datang dari jauh

2 BULAN SEBELUM
  • Menulis dan Mengutuskan kad perkahwinan kepada tetamu
  • Bersama bakal pasangan menyedang pakaian supaya nampak anggun di hari bersejarah
  • Hadir ke sesi cubaan menu (jika anda mengadakan majlis di hotel atau dewan)

SEBULAN SEBELUM
  • Melakukan perawatan sebelum berkahwin (mandi bunga, susu, sauna & sebagainya)
  • Pastikan cincin dalam ukuran yang betul
  • Pastikan segala tempahan pelamin, jurusolek, tiket kapal terbang, bilik dan perkahwinan berjalan dengan lancar
  • Pastikan aksesori yang anda ingin kenakan pada hari tersebut sudah tersedia seperti barang kemas, layah , tiara dan kasut
  • Pilih lagu iringan atau deejay yang akan menyerikan majlis anda. Pilih orang yang dipercayai untuk menjaga muzik

 3 MINGGU SEBELUM
  •  Bertemu dengan segala urusetia yang anda bentuk agar segala perancangan berjalan dengan lancar
  • Ambil pakaian dan perhiasan yang ditempah untuk majlis
  • Berada di lokasi lebih awal untuk mendapatkan mood majlis

SEMINGGU SEBELUM
  • Meneliti perancangan yang telah dilakukan dan maklumkan urusetia jika terdapat sebarang perubahan
  • Menyelesaikan semua urusan kerja sebelum bercuti
  • Hindari konflik, tenangkan diri

DI HARI PERKAHWINAN
  • Pastikan anda mengisi perut terlebih dahulu agar tidak kelaparan.
  • Mandi sebersihnya agar kelihatan segar sepanjang hari
  • Berdandan cantik, senyum dan berdoalah agar segala perancangan anda berjalan dengan sebaik mungkin.

Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien

Sunday, August 25, 2013

Yien dah Tunang!!!

Assalamualaikum Warga Malaysia :)


Alhamdulillah 17/8/2013 saya Nur illiyin Roslan sudah bergelar Nunag orang (bajet)
so tak sangka pula dengan sikap ego yien mengalir jgk air mata yien di saat  rombongan dari pihak lelaki sampai.... pergh cair makeup terkena air mata ....



Rombongan lelaki datang... 12 Kereta 60orang kesemua nyer.. (ramai nyer) time nie lah baru rasa nervous rasa nak tercabut jantung... Aku di sorokkan di dalam bilik (jadi puteri setengah hari) mujur cermin bilik kita org luar tak leh nmpak..so usha lah sorang2 dari pihak lelaki (selamat tak jumpa muka macam singga) huhu


Dalam bilik snap pic dulu ngn kawan2 eh silap ngn dayang2...he3x  hilang kan nervous lah konon...
Lepas nie tak leh lah aku join nakal (gatal2) dengan korang lagi..sob..sob..T_T


Amboi dayang2 aku nie comel2... (^_^) love u korang....


Kisah selepas berada di pelamin...
#Senyum keras jerk
#Peluh turun macam hujan..
#Tahan air mata yang sebuk nak keluar
#Cover posisi badan mana yang patut..
#Mata tumpu camera kawan jer (chok)



Ok gambar kat pelamin semua tengah cover cun, pihak laki tak balik lagi lorh..
senyum kerass jerk..huhuhu..


Cian kawan kita yang nie ..tak dapat snap pic kat pelamin... sorrry yerh syg..
nnti insyallah itew khawin..tangkap pic banyk2 kat pelamin yerh awak..
(rasa kecil jerk bila snap pic ngn dorang nie..mujur ada kak lia(baju biru) baru rasa tinggi ckit..hahahaha


Pic Bersama pihak Lelaki

Bersama makcik-makcik si tunang.. dah macam snap pic dengan akak2 pula..
Muda2 makcik nyer lah hai... (segan sangat...) tapi umur mereka mmg hampir2 sipi2 jer ngn si tunang nie..

eherm.... tak yah terangkan dah tahu kot..siapa gerangan mereka nie..huhuhu
insyllah..syukur alhamdulilah

Bersama adik beradik nya...

Barakallahu lakuma wa baraka
Alaikumaa wa jama'a bainakuma fii khaiiir


Alhamdullilah sudah selesai majlis pertunangan ini ,
Terima kasih kepada rakan2 dan saudara yang menghadir kan diri..
Dan minta maaf kepada yang tak di undang..

Untuk cerita yang lebih lagi.. boleh klik  Kenduri Tunang(blog kakak ipar itew)





Terima K♥sih Melih♥t dan Memb♥c♥ Blog ir yien